Signalanlæg på
S-banen
Komplet udskiftning af signalanlæg
Aarsleff Rail A/S arbejder i perioden 2012-2021 med omfattende fornyelsesarbejder langs med S-banen i Storkøbenhavn. Kontrakten, der indeholder en komplet udskiftning af S-banens nuværende signalanlæg, udføres som underentreprise for Siemens A/S, der leverer de nye signalanlæg. Installationsarbejderne bliver udført i konsortium med hollandske Strukton Rail A/S.
Hvorfor skal signalanlæggene udskiftes?
Op mod to tredjedele af de nuværende signalanlæg på S-banen er teknisk forældede og dermed ikke længere stabile i drift. Det betyder, at der er stor risiko for forsinkelser og nedbrud i togdriften. Med udskiftningen af signalanlæggene forventes det, at op mod 80 % af de forsinkelser, der skyldes signalfejl, forsvinder.
Arbejder udføres i etaper
Kontrakten, som bliver udført i etaper frem mod 2021, indeholder en komplet udskiftning af de eksisterende signalanlæg. I sommeren 2012 udførte vi en teststrækning ved Taastrup på 1.300 meter, hvor alt vores udstyr og vores løsninger blev testet. Strækningen blev desuden brugt som referenceområde for bygherre og kunder.
I foråret 2013 begyndte vi på fase 1, som omfatter strækningen Jægersborg-Hillerød. Her etableres blandt andet fem større teknikbygninger og udlægges 290 kilometer kabel.
Sikringsanlæg holdes i drift
Det eksisterende sikringsanlæg holdes i drift under hele installationsperioden for ikke at genere togdriften. Sikkerheden under vores arbejder er et meget vigtigt aspekt, som vi har særligt fokus på under vores arbejder langs med S-banen.
Arbejder, der foregår på og langs jernbaner i drift, er forbundet med store risici, og vi anvender med fordel vores erfaringer fra tidligere arbejder.
FAKTA
- 37 teknikbygninger
- 32 km kabelrender
- 1.300 km kabel
- 780 radiomaster
- 600 sporskiftedrev
- 1.100 akseltællere
- 3.800 baliser
Bygherre
Siemens
Banedanmark
Entreprenør
Strukton-Aarsleff JV
Aftaleform
Underentreprise
Samarbejdspartner
Strukton Rail A/S
Anlægsperiode
2012-2021