
Nyt knudepunkt i København
I juni 2024 åbnede den nye metrolinje M4 i København, hvilket gjorde København Syd til et centralt knudepunkt for byens rejsende. Stationen betjener nu Metro, busser, to S-togslinjer samt regional- og fjerntrafik. Det forventes, at stationen bliver en af Danmarks travleste i 2024 med 37.000 daglige brugere.
Med fem kontrakter fra Metroselskabet har Aarsleff Rail spillet en central rolle i opførelsen af stationen – både over og under jorden – på tværs af en lang række fagområder. Siden 2018 har vi arbejdet i flere faser, der har omfattet sporanlæg, jernbaneinstallationer og signalanlæg, store betonkonstruktioner, kørestrømsanlæg samt jord- og afvandingsarbejder.
Projektdetaljer
Lokation
Danmark
Kunde
Metroselskabet
Type kontrakt
Hovedentreprise
Status
Afsluttet
Projektperiode
Januar 2018 – november 2024
Rådgivere
COWI A/S og Rambøll Danmark A/S
Projektfakta
Midlertidig omlægning af dele af stationen to gange for at muliggøre metrobyggeriet
Udgravning og etablering af tunneler til passagerovergange mellem perroner og adgangsveje
3 nye perroner med fuldt udstyr og installationer
Installation af 2 stålgangbroer, 6 elevatorer, 2 rulletrapper og en central underjordisk forhal
Passagersikkerhed og VDC-modellering
Alt arbejde på København Syd er udført under trange pladsforhold, mens størstedelen af stationens jernbanespor har været i drift. Tusindvis af passagerer passerede dagligt gennem de skiftende arbejdsområder, og vores erfaring fra andre stærkt trafikerede stationer har været afgørende for at sikre en effektiv og sikker håndtering af passagerflow.
Vi har anvendt digitale design- og planlægningsværktøjer (VDC og BIM) gennem hele projektet. Det har været essentielt for et projekt af denne størrelse og kompleksitet, da det har optimeret byggeprocessen og forebygget konflikter – eksempelvis mellem midlertidige afstivninger og forskalling. 3D- og 4D-modellering har desuden understøttet logistikplanlægning, herunder placering af byggematerialer og maskiner på pladsen.