Nyhed

Aarsleff Rail tager hul på større sydjysk sporfornyelse

Sammen med vores tyske partner Spitzke SE udfører vi i efteråret omfattende sporarbejder mellem Fredericia og Padborg.

Midt på sommeren satte vi underskrift på kontrakten – og allerede nu er vi gået i gang med at udføre arbejderne på sporfornyelsen Fredericia-Padborg.

Aftalen omfatter sporfornyelse og broarbejder på tre delstrækninger: Fredericia-Taulov, Vamdrup-Lunderskov og Vojens-Rødekro, og den har en samlet værdi på cirka 98 millioner kroner. Thomas Mollerup, der er administrerende direktør for Aarsleff Rail, udtaler:

”Kontrakten indeholder en meget bred vifte af opgaver, der kræver kompetencer indenfor stort set samtlige jernbanediscipliner; spor, jord, afvanding, ballast, konstruktioner, sikring og kørestrøm. Den type opgave har vi flere gange før løftet med succes for Banedanmark senest ved sporfornyelserne på Østfyn og Slagelse-Korsør.”

Store krav til projektstyring og jernbanesikkerhed.

Aarsleff Rail udfører hovedparten af opgaverne, mens vores tyske partner Spitzke SE udfører sporjusteringerne samt arbejderne, der kræver brug af sporombygningstog. Partnerskabet har kørt siden 2015, hvor vi første gang gennemførte en række sporfornyelsesprojekter for Banedanmark.

”Projekterne har dokumenteret vores evne til samarbejde, internt såvel som med bygherre og andre interessenter. Vores projekter er afleveret til tiden og de gode resultater bekræfter, at vi med vores strategiske partnerskab tilbyder en relevant kombination af teknisk know-how og professionel projektstyring,” fortæller administrerende direktør Thomas Mollerup.

Hovedparten af opgaverne afsluttes ultimo november 2025.

Kort om opgaverne

  • Fredericia – Taulov: Projektet omfatter blandt andet etableringen af en ny sporkasse med sideflytning af spor, 3350 meter ballastrensning, sporsænkning ved en bro samt opførelsen af fire nye kørestrømsportaler.
  • Vamdrup – Lunderskov: Her skal vi udføre cirka fem kilometer skinne/svelleudveksling og ballastrensning samt udføre arbejder ved to broer.
  • Vojens – Rødekro: På den længste strækning omfatter arbejderne sporsænkning og spuns ved en vejoverføring, svelleudveksling og ny sporkasse samt arbejde ved yderligere en bro.