Nyhed

Aarsleff Rail forlænger facility management-kontrakten med DSB

De seneste fem år har Aarsleff-koncernen stået for vedligehold og service af bygninger samt tekniske installationer på de mere end 400 stationer i Danmark. Kontrakten med DSB forlænges nu i yderligere to år

Opgaverne spænder bredt, men helt overordnet handler det om, at passagererne på de mere end 400 DSB-stationer i hele Danmark bliver mødt af indbydende afgangshaller og perroner. Kontrakten inkluderer blandt andet udskiftning af belysning, så energiforbrug og lysniveau matcher nutidens krav, samt et beredskab, der sikrer, at billetautomaterne fungerer, og reparationer, eksempelvis efter hærværk, bliver udført.

En bred vifte af opgaver

Opgaverne er bare nogle af dem, som Aarsleff Rail A/S med god hjælp fra søsterselskabet Wicotec Kirkebjerg A/S har udført for DSB igennem de sidste fem år, og hvor DSB nu har gjort brug af muligheden for at forlænge kontrakten i yderligere to år.

”Facility management-kontrakter er et godt supplement til vores mere projekttunge forretning, og vi glæder os over, at vi kan fortsætte det gode samarbejde med DSB. Vores opgaver er meget varierende lige fra vedligehold af elektriske anlæg til skadedyrsbekæmpelse og døgnbemanding af overvågningscentralen. For os handler det om at levere en god og hurtig service til DSB og passagererne, uanset hvor i Danmark stationen ligger,” siger afdelingsdirektør Thomas Kristensen fra Aarsleff Rail.  

Godt samarbejde videreføres

I dag har Aarsleff Rail og Wicotec Kirkebjerg cirka 50 teknikere tilknyttet kontrakten. Det er både teknikere med baggrund som elektrikere og vvs-teknikere, men også specialuddannede medarbejdere, som er i stand til at løse de mere unikke opgaver i DSB’s egne systemer, eksempelvis i forbindelse med billetautomater og overvågning. Derudover har de to selskaber cirka 25 administrative medarbejdere siddende klar i servicecentret, som også tager sig af telefonhenvendelserne fra de mange daglige brugere på stationerne i hele landet.

”Vores dygtige medarbejdere fungerer i flere funktioner som DSB’s repræsentanter over for de togrejsende, og de forstår vigtigheden af at levere god og personlig service. Derudover har vi en stor og dedikeret organisation fordelt over hele landet, så vi har gode forudsætninger for at servicere DSB’s bygnings- og anlægsmasse på en professionel måde og udnytte vores stærke kompetencer inden for tekniske installationer, digitalisering, jernbanesikkerhed og styring”, siger Thomas Kristensen.

Forlængelsen af kontrakten giver således mulighed for at fortsætte med at levere den service, som DSB’s kunder forventer.

”DSB’s løfte til kunderne er, at de skal have en tryg rejse. Tryghed kræver blandt andet, at perronerne fremstår rene og imødekommende, og at lyset på stationen fungerer. Med denne forlængelse kan vi fortsætte arbejdet med at forbedre vores stationer og sikre, at de lever op til de høje standarder, vi har sat,” siger Lars Gøtke, direktør i DSB Ejendomme.

Kontakt: Afdelingsdirektør i Aarsleff Rail A/S Thomas Kristensen, +45 23 49 44 71